De rol van social media in het leven van jongeren blijft groeien. Maar dat komt niet door metaverse, dat vooral een hype is. Ook worstelen ze steeds meer met hun (mentale) gezondheid en kent het streven naar duurzaamheid ook voor jongeren grenzen. Het zijn een paar uitkomsten van het (zesde) Grote Jongerenonderzoek 2022, uitgevoerd door Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest.
Veel aandacht gaat de laatste tijd uit naar metaverse. Mark Zuckerberg en Meta hebben een bijna heilig geloof in dit digitale netwerk van aan elkaar gekoppelde, virtuele werelden. Het gebruik blijft echter ver achter, ook onder jongeren. Slechts 2% van de ondervraagden zegt metaverse te bezoeken. Er is ook bijna geen onderscheid tussen mannen en vrouwen, Gen Z’ers en millennials.
Jongeren besteden hun tijd wel aan andere socialmediakanalen en diverse vormen van televisie kijken. Het levert een versnipperd landschap op. Social media als TikTok, Discord, YouTube en Twitch zijn een stuk populairder geworden. Netflix is nog steeds koploper bij de streamingdiensten, maar verliest wel terrein, voornamelijk aan Disney+ en Videoland.
Minder rooskleurig
De groei van de mediaconsumptie van jongeren heeft wel een keerzijde. Dit jaar zegt een groeiende groep jonge mannen voor het eerst verdrietig, onzeker of zelfs depressief te zijn na het gebruik van social media. Jongeren zien überhaupt de toekomst van de wereld minder rooskleurig in: 2018 dacht 53% dat de wereld over een paar jaar een slechtere plek zou zijn, nu is dat 64%.
Gezond eten
Jongeren geven hun eigen gezondheid slechts een 7,1. Een flinke daling ten opzichte van de 7,7 in 2020. Als het gaat over ‘sporten’ is er een polarisatie merkbaar. 32% is tijdens de coronacrisis meer gaan sporten dan voorheen, maar 31% zegt juist minder te zijn gaan sporten. Hetzelfde zien we bij ‘gezond eten’. Daar zegt 22% gezonder te zijn gaan eten in deze periode, tegenover 23% die zegt juist ongezonder te eten.
Minder vegan
Het lijkt alsof jongeren steeds scherpere keuzes maken. Wellicht als manier om hun identiteit vorm te geven, een thema dat altijd relevant is voor jongere generaties, zeker in deze tijdgeest. Opvallend is daarbij de licht dalende trend als het gaat om vegetarisch of vegan eten bij vrouwen. Dat is voor de eerste keer. Diezelfde daling zien we bij het aantal mensen dat verwacht minder vlees te gaan eten. Hoewel de diversiteit in producten en het aanbod de afgelopen jaren enorm toegenomen zijn, lijkt dit een gering effect te hebben op de consumptie.
Influencers
Dat jongeren niet staan te springen om reclame is niets nieuws. Wel opvallend is dat reclames door influencers behoorlijk irritant worden gevonden. Vooral mannelijke millennials staan nogal negatief tegenover dat soort reclame. Hoewel ook vrouwen niet al te positief zijn, gaan ze wel vaker over tot aankoop nadat een influencer iets heeft aangeprezen. Belangrijk is wel dat de influencer goed aansluit bij het aangeprezen product en dat de influencer er zelf echt enthousiast over is.