Jongeren omarmen social app BeReal

Door Jan Roekens | 23-08-2022

BeReal is misschien bij sommigen nog niet echt bekend, maar het nieuwe sociale netwerk is in de afgelopen vier maanden bijna een miljoen keer gedownload en is vooral onder jongeren populair. Deskundigen zien de app als anti-Instagram, en als ‘een maatschappelijke behoefte aan kleinschaligere en authentiekere sociale media‘. GfK deed onderzoek.

Op BeReal vind je geen bewerkte foto’s met een perfecte compositie en een mooi filter. Gebruikers krijgen één keer per dag een melding dat het ’tijd is om echt te zijn’ (‘it’s time to be real’). Vervolgens heb je twee minuten de tijd om een foto te nemen en te publiceren op je profiel. Het tijdstip is elke dag anders, maar voor elke gebruiker hetzelfde. Het is niet mogelijk om je kiekjes te bewerken voordat je ze met vrienden deelt.

Groeipotentie

In de maand juli bereikte BeReal al 15% van de 13-24 jarigen, volgens GfK GXL DAM. Jongeren blijken dus de app te omarmen. Ter vergelijking: TikTok had begin 2020 een bereik van 20% in deze doelgroep, dus de groeipotentie is er.

Wat verder opvalt is dat er (nog) nauwelijks oudere gebruikers (35+) zijn, terwijl dit bij de andere socialemediaplatforms wel het geval is. Voor Instagram is zo’n 37% van de online bereikten in juli 2022 jonger dan 35 jaar. Voor TikTok is dat 44%, voor Snapchat 73% en voor BeReal is dat maar liefst 91%.

TikTok

TikTok kent al jaren een sterke groei in gebruik onder jongeren. In juli van dit jaar was het bereik extra hoog door onder andere het live aanbieden van de wedstrijd tussen Ajax en PSV om de Johan Cruijff Schaal door ESPN. In de laatste week van de maand lag het unieke bereik van TikTok op nagenoeg twee miljoen unieke personen (13 jaar en ouder). Ook Snapchat had in juli weer een stijgende lijn in bereik onder jongeren.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?