Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken; de start van het nieuwe jaar is altijd hét moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Na uitgebreide kerstdiners en schalen vol oliebollen zijn vooral jongeren gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators.
In de eerste week van 2021 is het aantal jongeren dat zegt meer te sporten met 10% toegenomen. Daarnaast ondernemen ze meer buitenactiviteiten zoals een strandwandeling of hardlooprondje. Ook zitten jongeren nog steeds meer op social (+30%). Op dit snijvlak kunnen sport- en outdoor merken jongeren via social beter bereiken en wellicht stimuleren om dit gedrag vol te houden.
Naast het alom bekende voornemen om meer te gaan bewegen, ziet de monitor ook een intellectueel voornemen. In de eerste week van het nieuwe jaar stijgt het aantal jongeren dat meer tijd besteedt aan leren van nieuwe dingen, zoals het bespelen van een instrument of het volgen van een online opleiding.
Comeback radio
Tot op de dag van vandaag kijkt ruim een kwart van de Nederlanders meer tv dan voor de coronacrisis. Ook kijkt één op de drie Nederlanders meer on-demand en streamt maar liefst 41% meer dan een jaar eerder. Vooral non-lineair tv-kijken is daarmee flink gegroeid in populariteit.
Naast meer kijken, zijn we ook meer gaan luisteren. Terwijl we minder onderweg zijn luistert (ruim) een kwart van de Nederlanders – met name jongeren – meer naar de radio dan voor de coronacrisis. Belangrijkste reden is dat radio een belangrijke rol speelt in tijden van crisis, vooral omdat het een universeel, simpel en zeer toegankelijk medium is.