Voor 63% van de Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, uitgevoerd door Multiscope.
Keurmerken voor het welzijn van dieren zijn het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk.
Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste, bij 80%. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk.
De voedselproducten die met een keurmerk gekocht worden zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62%). Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.