Het aantal Nederlanders dat de smartphone gebruikt voor het lezen van magazine content is in 2017 met 7% toegenomen, zo blijkt uit Media Standaard Survey. Gemiddeld consumeert 16% van de Nederlanders magazine content via de smartphone.
Onder jongeren is het gebruik het hoogst: 24% van de 20-34 jarigen leest weleens magazine content via de smartphone, bij 13-19 jarigen is dit 23%.
Senioren hebben in 2018 een inhaalslag gemaakt op de smartphone. Zij gebruiken het device steeds vaker voor nieuwsupdates.
Van alle digitale apparaten wordt de computer nog het meest gebruikt voor het lezen van magazine content (16,5%), maar de smartphone heeft de computer bijna ingehaald als meest gebruikte device. Sinds 2015 is dit gestegen van 12% tot 16% in 2017. Het consumeren van magazine content op de tablet is de afgelopen jaren niet meer gegroeid. 11% van de Nederlanders lezen magazine content via de tablet.
Online leesgedrag naar doelgroep
28% van de Nederlanders heeft in 2017 magazine content digitaal gelezen. Dit verschilt echter sterk per doelgroep en device. Bij de jongere doelgroepen is de smartphone voor het lezen van magazine content favoriet. Van de 13-19 jarigen leest 23% via de smartphone en van de 20-34 jarigen 24%. Bij de 50+ doelgroep is de computer het meest populaire device. 19% van de 50-64 jarigen leest magazine content via de computer en 9% van de 65-plussers. Bij de doelgroep 35-49 is het digitaal lezen op de diverse apparaten redelijk gelijk verdeeld, respectievelijk 19% smartphone, 17% computer en 15% tablet.
Smartphone meest gebruikte apparaat om te internetten
Het bezit van mobiele devices en het gebruik daarvan om te internetten groeit door. Vrijwel iedereen in Nederland maakt gebruik van internet (94%). Het MSS onderzoek toont aan dat 65 plussers en laag opgeleiden doorgaan met hun inhaalslag. Het bezit en gebruik van mobiele devices is significant toegenomen. Inmiddels gebruikt 80% de smartphone om te internetten, 60% de tablet.
Over MSS
De Media Standaard Survey (MSS) wordt in opdracht van de organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX uitgevoerd door KANTAR TNS. De rapportage over mediagebruik en -gedrag wordt sinds 2011 uitgebracht.
De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2017 zijn 6.087 huishoudens en 5.113 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.
Bron: Persbericht MSS, 22 februari 2019