Markteffect voerde afgelopen december de zesde meting uit van de Markteffect Podcast Monitor. Daaruit blijkt dat het aanbod aan podcasts razendsnel blijft stijgen, en dat past natuurlijk bij de stijgende populariteit van het medium.
Het onderzoek laat veranderingen zien rond het luister- en kijkgedrag van podcasts. Er is een lichte stijging in aantal luisteraars in vergelijking met de vorige meting in mei 2021. Inmiddels luistert ongeveer 46% van de Nederlanders wel eens naar een podcast, wat neerkomt op ongeveer 6,4 miljoen Nederlanders. In mei was dit 44%. Onder hoogopgeleiden is de stijging het hoogst, van 56% naar 69%. De populairste categorieën blijken net als in mei vorig jaar ‘nieuws & politiek’ (27%) en ‘verhalen’ (23%).
Daarnaast is het opvallend dat er een daling is in het aantal minuten dat men wekelijks luistert (100 i.p.v. 137 minuten) en het aantal verschillende podcasts dat men beluistert (4 i.p.v. 5). Ook lijkt de populariteit van het kijken naar podcasts te dalen. Daar waar in mei nog 25% zei regelmatig te kijken, is dat nu nog 15%. Het percentage dat ‘af en toe’ of ‘zelden’ kijkt, stijgt licht.
De verwachting voor de toekomst is dat het aantal luisteraars stabiel zal blijven. Van de niet-luisteraars verwacht zo’n 5% wel te gaan luisteren.
Markteffect is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.