Ondanks de prominente plaats die digitale platformen innemen in het dagelijks leven, blijven consumenten wereldwijd positiever staan tegenover reclame in offline kanalen zoals bioscopen, gesponsorde evenementen, tijdschriften en reclame op de winkelvloer (POS). Dat blijkt uit Kantars wereldwijde Ad equity -ranglijst van mediakanalen en mediamerken.
De positieve houding tegenover advertenties via traditionele mediakanalen is ook terug te zien in Nederland. De Nederlandse top 5 Ad equity-ranglijst wordt volledig aangevoerd door traditionele mediakanalen waarbij POS-uitingen het meest positief worden gewaardeerd door Nederlandse consumenten.
De populariteit van podcastadvertenties is gestegen. Ze staan op plaats 11 in de wereldwijde, algemene ranglijst en hebben influencer content ingehaald als het favoriete online advertentiemedium. Podcast-advertenties worden in vergelijking met 2020 beschouwd als kwalitatief beter en relevanter in de ogen van de consument. Tegelijkertijd zien ze dat advertenties vaker worden herhaald, wat niet verwonderlijk is gezien de toename van de advertentie-uitgaven op dit platform.
Nederlandse Ad equity-ranglijst onder consumenten – alle mediakanalen
1) Point of sales-advertenties
2) Bioscoopreclame
3) OOH
4) Gesponsorde evenementen
5) Advertenties in tijdschriften
Nederlandse Ad equity-ranglijst onder consumenten – online mediakanalen
1) Podcast-advertenties
2) Influencer content
3) Ecommerce-advertenties
4) Online display-advertenties
5) Social media story-advertenties
TikTok scoort wereldwijd
Van alle online platformen scoort TikTok, net zoals vorig jaar het hoogst op de Ad equity-ranglijst bij consumenten wereldwijd. Hoewel TikTok alleen in Taiwan op de eerste positie staat, heeft het platform zowel in Nederland als Amerika de hoogste positie op de ranglijst voor online mediamerken.
Wereldwijde Ad equity-ranglijst onder consumenten – top vijf mediamerken in 2021
1) TikTok (-)
2) Amazon (nieuw!)
3) Instagram (-1)
4) Google (-)
5) Twitter (-)
Nieuws- en tijdschriftmerken hoog op de ranglijst
In 16 van de 23 onderzochte markten was het nummer 1 mediamerk een lokaal mediamerk of een lokale versie van een wereldwijd mediamerk. Tien van deze mediamerken zijn nieuws- en tijdschriftmerken. Zo ook in Nederland waar de top 5 bestaat uit vier lokale mediamerken en één lokale versie van een wereldwijd mediamerk.
Nederlandse Ad equity-ranglijst onder consumenten – alle mediamerken
1) Elle
2) Libelle
3) VTwonen
4) Linda
5) Radio 10