Van de mensen die het afgelopen jaar een maaltijd via een online platform bestelden zijn verreweg de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50% bekendheid) bij deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos.
De afgelopen jaren nemen online platformen een steeds belangrijkere positie in in de economie. Versterkt door de coronacrisis verandert de platformeconomie de manier waarop we werken, boodschappen doen, ons verplaatsen of producten laten bezorgen.
Tijdens de pandemie kwam een nieuwe speler in de platformeconomie op in de vorm van flitsbezorging. Vooral in de Randstad domineren de felgekleurde snelfietsende bezorgers het straatbeeld, en zijn bedrijven als Gorillas, Zapp, Flink en Getir verwikkeld in een hevige concurrentieslag.
Meer reguleren
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 33% van de Nederlanders de platformeconomie als positief zien voor Nederland; wel is 30% van mening dat de platformeconomie strenger gereguleerd moeten worden. 10% ziet de platformeconomie als negatief en 20% staat er neutraal in.
Zes op de tien Nederlanders (62%) gebruikten het afgelopen jaar een online platform om een maaltijd te bestellen. De helft van de Nederlanders die een maaltijd bestelden via een platform deden dit meer dan drie keer het afgelopen jaar.
Jongeren tot en met 34 jaar maakten veelvuldig gebruik van de diensten van een platform, en ook ouderen boven de 70 weten ze te vinden (36%). Van de mensen die via een platform bestelden zijn de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50%) bij deze groep. Bij de keuze voor een platform zegt 61% dat de prijs een van de belangrijkste afwegingen is. 37% vindt een gebruiksvriendelijke app of website ook een belangrijke factor.
Flitsbezorging weinig bekend
Zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment zou voor 25% van de bestellers van maaltijden een overweging zijn bij de keuze voor een bepaalde service, maar kunnen ‘tracken’ van de bezorging was een minder belangrijk. Ook duurzaamheid en bezorging onder de 20 minuten waren van ondergeschikt belang.
De platforms van flitsbezorgers werden door 7% van de Nederlanders gebruikt het afgelopen jaar, Gorillas is het bekendst (20%). Flink (11%), Getir (6%) en Zapp (5%) zijn minder bekend.