Het meest recente rapport over covid van DVJ Insights richt zich op de verandering in koopgedrag en hoe marketeers en consumenten hiermee omgaan.
In 2020 zag slechts 18% van de marketeers de omzet van hun bedrijf stijgen, terwijl 52% een daling zag. Het onderzoek van afgelopen januari toonde echter aan dat marketeers optimistischer zijn over 2021.
Voor 2021 verwacht 23% van de respondenten een stijging van de inkomsten en 34% verwacht dat de inkomsten gelijk blijven. Wel denken marketeers dat covid een langdurige impact heeft op bedrijven, waarbij 74% voorspelt dat consumenten permanent meer online zullen kopen.
Mensen zijn in de huidige lockdown terughoudend met uitgaven. Bijna twee op de vijf mensen in Nederland hebben de afgelopen drie maanden aankopen uitgesteld vanwege het coronavirus. Dit is niet wezenlijk anders dan zes maanden geleden. Maar mensen zijn bereid om meer geld uit te geven in bepaalde categorieën, vooral in de supermarkt. Nederlanders kopen meer online en via e-commerce platformen, en zeggen dat dit niet gaat veranderen, ook niet als de maatregelen achter ons liggen.
De consequentie is, volgens DVJ, dat marketeers echt moeten gaan innoveren in deze categorie en de huidige platformen moeten verbeteren of nieuwe ontwikkelen. Het oriëntatie- en koopproces verschuift steeds meer naar online en consumenten geven aan dat dit blijvend is.