Media die lezers een positief gevoel geven, zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in die media effectiever, maar zetten ze ook aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen, kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands. In het onderzoek is gekeken naar 44 media, van traditionele media (magazines, kranten, tv) tot social media en nieuwe media (VOD- en muziekstreaming).
Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders effectiever mensen laat bereiken. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praten twee op de vijf met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Eenderde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar meer informatie op. Opvallend is dat magazinelezers vatbaarder zijn voor media met advertising dan niet-magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als me-time te creëren. Andere media zitten óf sterk aan de informatieve kant óf juist aan de entertainmentkant.
Het onderzoek laat ook zien dat ruim een meerderheid van de Nederlanders positief is ingesteld. Tweederde (67%) van de ondervraagden ziet zichzelf als iemand met een positieve kijk op het leven. Wanneer wordt doorgevraagd, blijkt zelfs 78% van de Nederlanders positief ingesteld.