Mediawijsheid bouwt platform over nepnieuws

Door Jan Roekens | 10-02-2021

Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de invloed van nepnieuws. Dit blijkt uit onderzoek van NoTies in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Nederlanders verwachten dat nepnieuws invloed heeft op de naderende Tweede Kamerverkiezingen. 60% maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws op het stemgedrag en Ruim driekwart van de Nederlanders denkt dat nepnieuws van grote invloed is op de informatie over het coronavirus en vaccinaties.

De effecten op de aanpak van het coronavirus, maatschappelijke debatten en democratische processen worden steeds meer zichtbaar. Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten, introduceerde Netwerk Mediawijsheid op 5 februari 2021 www.isdatechtzo.nl. Op de website vinden bezoekers tips om onjuiste informatie te herkennen en leren zij meer over de werking van nepnieuws.

Vertrouwen traditionele media

Driekwart van de Nederlanders denkt wekelijks of vaker nepnieuws tegen te komen. In de leeftijdsgroep van 30 tot 49 jaar is dat zelfs 82%. Tegelijkertijd zegt 64% dat zij nooit een nepnieuwsbericht delen. Een meerderheid denkt zelf nepnieuws te kunnen herkennen (58%), maar slechts 21% verwacht dat anderen in staat zijn om dat te kunnen. Nederlanders vertrouwen traditionele media het meest, zoals landelijke dagbladen (74%), regionale dagbladen (74%) en televisie (73%). Sociale mediakanalen worden als nieuwsbron het minst vertrouwd, terwijl deze juist door de meerderheid van de Nederlanders als nieuwsbron wordt gebruikt.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?