Clubhouse is al bijna een begrip. Op dit moment gebruiken 1.052.000 Nederlanders de app, volgens onderzoek van MeMo². Met een maandbereik van meer dan 8% zijn vooral de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse-adoptie.
Het audioplatform Clubhouse geldt als dé nieuwe socialmediasensatie. Tenminste, als we de overweldigende hype rondom de app moeten geloven. Overigens is de app op dit moment alleen nog voor iPhone beschikbaar. Media, merken, influencers, creatieven, goeroes en ondernemers, iedereen vindt er wat van. Is het succes van Clubhouse vooral een hype of ontstaat er nu al een serieuze community op het platform? MeMo² onderzocht Clubhouse-gebruik onder Nederlanders.
Meer dan 1 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder (8%) geven aan Clubhouse te gebruiken. 5% van de Nederlanders zegt wekelijks actief te zijn en 2% is dagelijks al met de app in de weer. Wat de data ook laten zien is dat Clubhouse het meest populair onder jonge mannen is.
Robin Wallaart, Strategy Consultant bij MeMo²: ‘Wil je als merk weten onder welke groep Nederlanders je op dit moment de grootste kans op culturele relevantie hebt? Mannen tussen de 25 en 34 jaar. Van alle onderzochte doelgroepen zijn dit de grootste early adopters. De vraag is natuurlijk of Clubhouse deze explosieve groei weet vast te houden en Nederland definitief weet te overtuigen, of dat iedereen de app alleen een keer of wat aan het proberen is.’
Coen Kempen, Global Head of Strategy MeMo² zegt: ‘Het succes van merken en de advertentiemogelijkheden binnen Clubhouse wordt nu met name besproken in de rooms zelf. Daarin is men hard op zoek naar een businessmodel en wordt vol verwachting gekeken naar de eerste cases. De groei van Clubhouse-consumptie neemt in korte tijd zulke proporties aan dat we binnenkort de eerste effectonderzoeken in Nederland verwachten.’