Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel.
Het afgelopen jaar zijn er vaker online aankopen gedaan en dat is terug te zien in alle generaties. Waar in 2020 slechts 15% minimaal eens per week online iets kocht, is dat in 2021 gestegen tot 24%. Ook zijn onze behoeften veranderd rondom online winkelen. Een gemakkelijk bestelproces is belangrijker geworden (van 51% naar 58%). Daarnaast ergeren we ons vaker aan een langere levertijd dan voor de coronacrisis (van 51% naar 58%). Online winkelen lijkt een blijvertje. De meerderheid (62%) verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu, en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen dan nu.
Ook lokale ondernemers hebben geprofiteerd van de online verkoop. Tweederde van de consumenten heeft het afgelopen jaar online aankopen gedaan bij lokale ondernemers. Zo heeft ruim de helft (56%) wel eens het avondeten online besteld; dit is meer dan vorig jaar (45%). Vooral millennials hebben de lokale winkels en horeca gesteund.
Naast cijfers over de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder zoomt het rapport in op vier verschillende generaties: Digitieners (14-24 jaar), Millennials (25-39 jaar), Generatie X (40-59 jaar) en Babyboomers (60-75 jaar). Meer informatie? Download het volledige rapport op www.whatshappeningonline.nl.
Over het onderzoek
Het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel brengt al 14 jaar het online gedrag van Nederlanders in kaart. Vorig jaar vond de datacollectie van 5-16 maart plaats, net vóór de coronamaatregelen. Een jaar later geven de resultaten inzicht in hoe het online gedrag is veranderd.