Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt.
Drie op de vijf Nederlanders (61%) zegt bewust bezig te zijn met zijn of haar voeding. Zo probeert bijna de helft (46%) zo min mogelijk bewerkt voedsel te consumeren. In 2020 was dit nog 39%. Bijna de helft (47%) geeft ook voorkeur aan duurzame producten. Van die groep zegt 46% in de afgelopen 12 maanden minder vlees te hebben gegeten.
De keuze voor minder vlees eten wordt is vooral terug te voeren op natuur en milieu (59%), minder dierenleed (47%) en gezondheid (36%).
Inmiddels eet meer dan de helft van de Nederlanders maandelijks of zelfs vaker vleesvervangers (53%). Dat is een stijging van 7% ten opzichte van 2020. Vooral jongeren van 18 tot en met 34 jaar eten maandelijks of vaker vleesvervangers (69%). Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51%, en bij 55-plussers voor 44%. De vleesvervangers worden met name geconsumeerd bij een zelf bereide warme maaltijd (88%).
Flexitariër
Het aantal flexitariërs (mensen die minimaal één keer per week bewust géén vlees eten) is fors toegenomen, zo kan 48% van de Nederlanders worden geclassificeerd als flexitariër. 46% wordt geclassificeerd als alleseter, 5% vegetariër en 1% als veganist.
Voor het eerst sinds de eerste meting in 2019 is zichtbaar dat minder dan de helft van de Nederlanders (vrijwel) dagelijks vlees of vis eet. Deze ontwikkeling in het eetpatroon van de respondenten over tijd ligt vrijwel volledig in de verschuiving van vlees- en alleseters naar flexitariërs. Het percentage vegetariërs en veganisten blijft namelijk stabiel.
Benieuwd naar wat voor vleesvervangers er met name gebruikt worden en wat de aspecten zijn waarop ze de door de consument beoordeeld worden? Download de rapportage.
Markteffect is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.