Ondanks dat ruim 70% van de Nederlanders niet kan wachten om er weer op uit te gaan, is meer dan de helft (56%) niet bereid zich te laten testen voor een dagje uit. Voor outdoor-locaties als dierentuinen ligt de bereidheid nog lager. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect.
Als er voor de tests ook betaald moet worden, haken nog meer Nederlanders af: slechts een op de vijf Nederlanders is bereid om zich te laten testen én daarvoor te betalen voorafgaand aan een uitstapje. Als de kosten voor een test meer dan vijf euro worden, daalt die bereidheid nog verder: slechts 12% van de potentiële dagjesmensen is dan nog bereid om een test te doen voor ze op stap kunnen gaan.
Ook abonnementhouders zijn volgens het onderzoek niet bereid om de extra moeite te doen van een sneltest voor een dagje uit. Tweederde van de ondervraagden geeft aan het abonnement niet te verlengen als er eerst een betaalde sneltest gedaan moet worden voor een bezoek. Hierdoor komt duurzaam bezoek aan dagattracties onder druk te staan, aldus Markteffect.