Zeven van de tien Nederlanders (71%) vinden dat bedrijven regelmatig aan greenwashing doen. Ze hebben regelmatig het gevoel dat bedrijven zich milieubewuster voordoen dan ze zijn. Voor de meerderheid van de Nederlanders (65%) is het bovendien onduidelijk hoe bedrijven van elkaar verschillen op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit onderzoek van Return on Content, MSI en &Gagement.
De meerderheid van Nederlanders (62%) vindt dat bedrijven in hun communicatie moeten bewijzen hoe duurzaam zij zijn. Als merken laten zien dat zij een positieve bijdrage leveren aan mens en maatschappij is dat goed voor het vertrouwen dat consumenten in merken hebben.
Een van de sectoren waar duurzaamheid van belang is, is de vakantiewereld. Ook daar hebben de onderzoekers hun vizier op gericht. Zo zien ze bij luchtvaartmaatschappijen een iets lager percentage greenwashing dan het algemene percentage. Bij luchtvaartmaatschappijen heeft 60% van de Nederlanders de indruk dat ze zich milieubewuster voordoen dan ze zijn. Dit is minder dan de 71% die algemeen geldt voor greenwashing. Duurzaamheid wordt in de communicatie van luchtvaartmaatschappijen niet vaak benadrukt. Consumenten lijken te snappen dat duurzaamheid en vliegen een lastige combinatie is.
Duurzamere vakantiekeuzes
De helft van consumenten zegt dat duurzaamheid enigszins een rol speelt in de keuze voor een vakantie naar het buitenland. Om duurzamer te reizen zegt een derde in de toekomst geneigd te zijn minder te vliegen. Zo’n 41% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overweegt een ander vervoermiddel dan het vliegtuig bij een volgende vakantie. De intentie tot duurzaamheid lijkt er dus te zijn, maar dit leidt vooralsnog niet tot minder vliegen. Recent gepubliceerde data over het aantal geboekte vluchten naar het buitenland laat een stijging zien in 2023.
Transavia koploper duurzaamheidsverhaal
Uit onderzoek naar de online content van luchtvaartmaatschappijen over duurzaamheid laat Transavia de hoogste scores zien van de diverse luchtvaartmaatschappijen. De webpagina’s over duurzaamheid van budgetmerken EasyJet en RyanAir scoren ruim lager dan het gemiddelde.
Eerder deed Return on Content al grootschalig onderzoek naar de duurzaamheidscommunicatie van ruim 30 verschillende merken. Hieruit bleek onder meer dat mensen extra kritisch zijn over de geloofwaardigheid van communicatie als het gaat om duurzaamheid.