MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is.
Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle Nederlanders van 18+, zo’n zeven miljoen mensen, luistert regelmatig naar podcasts. Het aantal luisteraars is voornamelijk hoog onder de jongere doelgroep t/m 34 jaar, vooral studenten en hoogopgeleiden die steeds minder goed te bereiken zijn met traditionele media zoals tv en radio. Podcasting heeft zich snel ontwikkeld tot een krachtig medium voor informatie, entertainment en storytelling. Adverteerders zien in podcasts een waardevolle kans om op een dieper niveau verbinding te maken met hun doelgroep en effectiever te communiceren.
Meta-analyse
Tot nu toe zijn er in de Nederlandse markt slechts enkele brand lift-studies te vinden over de effectiviteit van podcastcampagnes. Een overkoepelende meta-analyse ontbrak nog, wat aanleiding was voor MeMo² om die, in samenwerking met Tonny Media, te ontwikkelen om essentiële inzichten in de effectiviteit van podcastreclame te verzamelen in een whitepaper.
Het whitepaper werpt licht op de groeiende impact van podcastadvertenties in vergelijking met andere online kanalen. Deze publicatie, beschikbaar in het Engels en in het Nederlands, biedt inzicht in de impact van adverteren in podcasts en biedt optimalisatie-strategieën voor merken en podcastcampagnes.