Merken moeten op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren

Door Jan Roekens | 17-02-2022

Uit onderzoek van InSites Consulting blijkt dat consumenten in Europa vinden dat nieuwe spullen kopen niet duurzaam kan zijn, zelfs niet wanneer ze aangeprezen worden als groener alternatief. Milieubewuste Europeanen zijn er, volgens het onderzoek, trots op dat ze met hun creativiteit de levensduur van hun spullen kunnen maximaliseren.

Bij deze ‘Extending Life’-trend sluit bijna acht op de tien Europeanen zich aan, en dat cijfer ligt nog hoger bij jongere generaties (NextGen). Joeri Van den Bergh, NextGen-expert bij InSites Consulting, legt uit: ‘In deze covid-tijden staan jonge generaties te popelen om hun leven weer op te starten, en zoeken ze naar nieuwe manieren om hun zintuigen te prikkelen, om inclusieve relaties op te bouwen, en om spontaan plezier en escapisme te beleven.’ En over duurzaamheid gesproken, zegt hij: ‘Uit eerdere onderzoeken weten we dat Europeanen van merken verwachten dat ze helpen bij het behoud van de planeet; de ‘Extending Life’-trend is daar het bewijs van. Van merken wordt verwacht dat ze op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren – met spullen die langer meegaan – en zo minder afval creëren.’

Realistische rituelen

Belangrijkste punten uit het rapport zijn:

  • Hoewel het streven naar zelfoptimalisatie afneemt, blijven de cultureel bepaalde verwachtingen rond succes bestaan.
    Consumenten in Europa verwachten dat merken hen helpen dit spanningsveld weg te werken, waarbij bijna negen op de tien consumenten verlangt naar positieve doch realistische rituelen.
  • Onze leeftijd bepaalt niet langer ons levenspad.
    Meer dan ach op de tien consumenten in Europa identificeert zich met het verlangen om zich niet meer te houden aan de ‘regels die horen bij je leeftijd’.
  • Zaken die altijd als normaal werden gezien door de maatschappij worden nu ter discussie gesteld.
    Zeven op de tien NextGen-consumenten in Europa willen producten en diensten die passen bij de huidige realiteit, een gemiddeld hogere score dan die van hun leeftijdsgenoten in de rest van de wereld.

Tijden van onzekerheid

Het trendrapport Rebound + Rebalance is gebaseerd op een driedelig kwalitatief en kwantitatief trendonderzoek, uitgevoerd in november 2021.

Lily Charnock, Culture + Trends Director bij InSites Consulting, zegt over de context van het rapport: ‘De pandemie gaf ons de afgelopen twee jaar extra vrije tijd, maar tegen de verwachtingen in werden we daar niet gelukkiger van. De wereld stond op zijn kop, en werk-privé-routines veranderden; hierdoor kregen we een nog complexere relatie met tijd, wat leidde tot een collectieve herziening van wat we juist kunnen doen met die tijd. In tijden van continue onzekerheid kozen we voor kleine momenten van vreugde, en focusten we op het heden. Maar nu we een nieuw jaar zijn begonnen, nog steeds vol onzekerheid, zoeken we naar stabiliteit door doelen voor de lange termijn te stellen. Om in 2022 gelukkig te zijn, streven we naar een evenwicht tussen plezier maken en onze doelen nastreven. De trends in dit rapport komen voort uit een collectief verlangen om deze spanning weg te nemen.’

Een exemplaar van het Consumer Trends Report 2022: Rebound + Rebalance is te downloaden via https://www.insites-consulting.com/reports/2022-consumer-trends-report/.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?