Merken die menselijke emoties inspireren zijn de toekomst, zegt een nieuw rapport van Wunderman Thompson. Emotionele KPI’s zoals een sneller kloppend hart, kippenvel, tintelingen, vlinders en wat niet al, zullen steeds belangrijker worden naarmate mensen meer op zoek zijn naar merken die hun wat vreugde in het leven schenken.
Oorlog, klimaatverandering, economische onzekerheid… ze dragen allemaal bij aan een wereldwijde gezondheidscrisis, waarbij vooral jongeren meer gestrest en angstig zijn dan ooit tevoren. Uit het onderzoek van Wunderman Thompson blijkt dat bijna de helft van de mensen (46%) zegt dat ze zich de hele tijd ‘moe en opgebrand voelen’, en tweederde (67%) vindt dat technologie ons in een andere wereld brengt dan de echte. Maar 89% zegt ook dat fantastische ervaringen hen een goed gevoel geven, en 83% zoekt actief naar ervaringen die vreugde en geluk brengen. En 77% zegt: ‘Ik wil iets voelen, me levend voelen’.
‘Verbaas me’
Voor merken liggen hier kansen. Ze kunnen de last voor de consumenten verlichten door ervaringen te bieden waarnaar ze hunkeren. Meer dan zes op de tien respondenten (3.000 uit de VS, het VK en China) vindt dat merken hen moeten verbazen met baanbrekende reclame of marketing (67%).
Wat kunnen merken doen?
· Bied niet alleen plezier, bij wijze van adempauze in moeilijke tijden. Zorg voor driedubbele winst door plezier te geven op het moment van aankoop zelf, maar ook voorafgaand en als herinnering.
· Geef prioriteit aan verbinding. 85% van de mensen klaagt dat we tegenwoordig minder tijd voor elkaar hebben. Merken kunnen zorgen voor zinvolle momenten, zowel fysiek als virtueel, die mensen samenbrengen.
· Prikkel de zintuigen. 63% wil dat merken multisensorische ervaringen bieden – en dat geldt zowel voor de digitale en virtuele wereld als voor het echte leven.
· Ontsnap aan het rationele. Driekwart (74%) kijkt uit naar bijzondere momenten in hun leven, zoals verrassingen. Merken kunnen die momenten inbouwen.
· Streef naar beter. Slechts 25% van de mensen is positief hoe de wereld in elkaar zit. Door mee te helpen aan het oplossen van maatschappelijke en ecologische problemen, kunnen merken het broodnodige optimisme bevorderen.
Bron: warc.com