Nu de samenleving en daarmee ook de attractieparken weer open gaan, was de Efteling benieuwd of bezoekers tijdens een dagje uit rekening houden met de geldende coronamaatregelen. Maar hoe meet je dat op een prettige en makkelijke manier voor de bezoekers? Miles Research deed onderzoek.
Mensen zijn een dagje uit en dan wil je ze het liefst niet storen. Miles Research loste dit op met een nieuwe manier van onderzoek: geheel via Whatsapp. Dat is tenslotte een snel en gemakkelijk middel waar iedereen dagelijks gebruik van maakt. Het zou dan als leuk en gemakkelijk worden ervaren, zo was het idee, omdat ze op zo’n dagje uit toch ook af en toe hun Whatsapp bekijken.
Leuk tot erg leuk
Bij binnenkomst kregen mensen een flyer met daarin een korte uitleg en een QR-code. De code opende een Whatsapp-script waarin werd gevraagd om deel te nemen aan het onderzoek en het mobiele nummer te delen. Ruim 450 bezoekers gaven aan dit leuk te vinden (en met hun deelname kans te maken op entreetickets voor de Efteling). De bezoekers werden op de dag vier keer via Whatsapp benaderd met vragen over de omgang met de coronamaatregelen. De resultaten van het onderzoek zullen de komende weken meer inzicht geven in de effectiviteit van de maatregelen. De uitkomsten hoopt Miles Research later te kunnen delen. Een duidelijk doel dat al wel behaald is met het onderzoek is toetsing van het plezier en deelnamebereidheid. De groep die de hele dag bleef deelnemen was erg groot en het uitvalpercentage per vragenlijst was verwaarloosbaar laag. Belangrijker: 92% van de respondenten bestempelde het onderzoek als ‘leuk’ of ‘erg leuk’.