11 November is het weer Singles Day. De van oorsprong Chinese traditie verspreidt zich de laatste jaren als een olievlek en ook in Nederland vieren steeds meer winkels het vrijgezelle bestaan met grote kortingen en leuke aanbiedingen.
Nederland loopt echter nog niet warm voor Singles Day, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat Markteffect uitvoerde in opdracht van herenmodeketen Only for Men.
Singles Day is vergelijkbaar met Black Friday – de vrijdag na Thanksgiving waarop vrijwel alle winkels strooien met gigantische kortingen. Echter is Black Friday (80%) een veel bekender begrip in Nederland dan Singles Day (14%). Van de Nederlanders die bekend zijn met Singles Day, geeft 70% aan hier (nog) niet mee bezig te zijn. Dat Singles Day (nog) niet leeft onder de Nederlanders, blijkt ook uit het feit dat in totaal slechts 2% zegt zijn/ haar aankopen uit te stellen, om deze vervolgens tijdens Singles Day te kopen. Het beeld van Singles Day is desondanks wel positief: bij 64% van de Nederlanders die bekend zijn met Singles Day, roept dit een (licht) positief beeld op.
Hoewel maar een kleine groep daadwerkelijk aankopen uitstelt, geeft één op de drie Nederlanders die bekend zijn met Singles Day (31%) aan wél van plan te zijn om te gaan shoppen tijdens Singles Day. Gemiddeld verwacht men €74,- uit te geven. Dit bedrag wordt voornamelijk besteed aan computers & elektronica of mode, schoenen & sieraden.
Bron: Persbericht Markteffect, 6 november 2019