Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Ze besteedden het meeste aan sportlidmaatschappen (28%). Bijna twee op de drie Nederlanders sporten wekelijks (64%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor, uitgevoerd door Multiscope.
Nederlanders besteden veruit het meeste aan sport gerelateerde producten en diensten (€5 miljard). Deze categorie maakt 69% uit van de totale markt. Voedings- en kruidensupplementen staan op de tweede plek (23%) met een besteding van €1,6 miljard. Voeding (voedingsadvies, afslankprogramma’s en afslankmiddelen) zijn goed voor €300 miljoen. Dit geldt ook voor gezondheidsmonitoring (apparaten en apps). Deze categorieën hebben elk een aandeel van 4%.
Sport
Op product- en dienstniveau heeft het sportlidmaatschap het grootste aandeel (28%). Nederlanders gaven hier het afgelopen jaar ruim €2 miljard aan uit. Dat is €400 miljoen meer dan vorig jaar. Voedingssupplementen volgen met 19%. Drie categorieën delen de derde plaats, namelijk sportschoenen (9%), sportkleding (9%) en sportuitrusting (9%) zoals tennisrackets, wielrenfietsen, golfclubs of hockeysticks.
Wekelijks
Dat sport een belangrijk onderdeel is van de totale markt blijkt ook uit het feit dat bijna twee derde (64%) van de Nederlanders boven de 18 jaar wekelijks sport. Dat zijn ruim 9,2 miljoen Nederlanders. Toch is dit een afname van 300.000 ten opzichte van de meting in 2022. Bijna drie op de vier 18- tot 34-jarigen (73%) en zeven op de tien 35- tot 49-jarigen (66%) sporten op wekelijkse basis. Voor 50-plussers is dit ‘slechts’ 57%.