Nederland is weer van het slot en dat leidt tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Jongeren lopen daarin voorop en fysiek winkelen is terug van weggeweest. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU.
Nu de maatregelen in Nederland flink zijn versoepeld, lopen jongeren voorop als het gaat om verschuivingen in uitgaven. In de afgelopen weken heeft de helft van de 18 tot 34-jarigen geld uitgegeven aan eten in een restaurant of via de afhaal; dat is 16% meer dan in januari.
Ook brengen meer mensen weer een fysiek bezoek aan winkels. Zo wordt er weer meer geld uitgegeven aan mode, vooral onder jongeren (+9%) en de 55-plussers (+11%). Daarnaast geven we weer meer uit aan attenties, cadeaus en wenskaarten. Ook is aan de uitgaven aan een eigen vervoersmiddel duidelijk terug te zien dat jongeren weer meer de deur uit gaan (+9%).
Vakantie
Als je kijkt naar de grootste toenames binnen de categorieën wordt vooral meer besteed aan hotelovernachtingen en vakantieaccommodaties (11%) en culturele activiteiten (9%). Ook hier zorgen jongeren voor de grootste toename (22%).
Wat verder opvalt, is de groeiende groep jongeren die geld uitgeeft aan streamingdiensten (45%). Verklaring kan zijn de komst van nieuwe streamingplatformen, zoals Viaplay. Ruim driekwart van de jongeren maakt minstens één keer per week gebruik van streamingkanalen, terwijl het percentage 35 tot 54-jarigen op 49% ligt en onder 55-plussers op 43%.