Nederlandse ondernemers en bedrijven hebben zich ten opzichte van andere landen volop aangepast aan de verschuiving naar digitale verkoop. De Q2 Shopping Index van Salesforce laat zien dat de omzet in vergelijking met het tweede kwartaal 2020 in Nederland met 28% is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet met een bescheiden 3% en in buurland België viel die op jaarbasis zelfs met 15% terug.
In Nederland nam het aantal online bestellingen ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar toe met 17%, terwijl wereldwijd het aantal online bestellingen gemiddeld met 5% afnam.
In Nederland gaat 3,5% van het aantal websitebezoekers over tot aankoop, in vergelijking met 2,4% wereldwijd. Dit is het hoogste percentage dat tot nu toe is gemeten en hoger dan de andere landen die meegenomen zijn in het onderzoek. Andere opvallende zaken zijn het afbreekpercentage van het online winkelwagentje, dat lager ligt dan ooit (77%) en de gemiddelde uitgave per bestelling (€ 49,43) die een stuk lager is het wereldwijde uitgavegemiddelde (€ 76,56). Ook viel op dat er in Nederland voor het eerst meer social traffic was vanaf tablets (10,2%) in vergelijking met mobiel (6,9%) en desktop (1%).
Dit is de top 3 van de producten die wereldwijd het best scoorden:
- Luxeartikelen (43%)
- Algemene handtassen en bagage (22%)
- Luxehandtassen (17%)
En deze productcategorieën kenden de grootste daling:
- Haarproducten (-36%)
- Voeding & drank (-21%)
- Make-up (-19%).