Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat 69% van de Nederlanders zorgen heeft over de toekomst van de wereld. Een goede reden om duurzamer te gaan leven. Zo wil 86% zijn of haar levensstijl aanpassen om bij te dragen aan een betere toekomst. Voor organisaties biedt dit kansen: 57% wil meer betalen voor een duurzaam product of dienst en 50% kiest sneller voor een duurzaam merk.
Terwijl het grootste deel van de ondervraagden bereid is een duurzamere levensstijl aan te nemen, blijkt de kennis over duurzaamheid nog onvoldoende. Twee derde van de ondervraagden vindt het dan ook belangrijk dat bedrijven meer communiceren over hun duurzame initiatieven. Men wil wel duurzamer leven, maar weet niet goed hoe ze dit het beste kunnen aanpakken (32%). Daarnaast wil bijna de helft van de respondenten meer weten over duurzame mogelijkheden.
Imago
Duurzaamheid heeft een steeds grotere invloed op het imago van organisaties. Heeft een bedrijf een duurzaam imago, dan is meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders bereid om meer te betalen voor een product of dienst. Vooral jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar staan hiervoor open. De grootste groep (40%) zou tot 10% meer willen betalen. Het populairste product waar men meer voor over heeft is duurzaam geproduceerd voedsel.
Schuldgevoel
Hoewel het voornemen om een duurzame levensstijl aan te nemen groot is, lukt dit niet altijd. Een derde van de ondervraagden zegt zich soms schuldig te voelen over het eigen consumptiegedrag. Om dat schuldgevoel te verminderen, maar ook om iets bij te dragen aan een betere toekomst, past 52% van de ondervraagden zijn of haar levensstijl nu al aan, en dat is hoger dan in 2021. Populaire aanpassingen zijn onder andere minder autorijden (33%), minder vlees eten (51%), minder (lang) douchen (53%) en afval scheiden (77%). Maar ook door enkel te vliegen als het hoogst noodzakelijk is en het isoleren van de woning, wil men bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.