De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het eigen gedrag bij het kopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van LTO Nederland.
De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan in werkelijkheid gebeurt. Tegelijk wordt door de consument nog te weinig naar het etiket op producten gekeken. Maar 1 op de 3 Nederlanders let op hoe gezond een product is, en nog minder Nederlanders hebben oog voor de duurzaamheid van het product.
De Nederlandse consument overschat zijn uitgaven aan voedsel. We denken dat we een kwart van het inkomen uitgeven aan voedsel, maar in werkelijkheid is dat nog minder dan de helft daarvan. Het gemiddelde huishouden geeft maar zo’n 8% van het inkomen uit aan voedsel.
Ongeveer 4 op de 5 Nederlanders houdt zich op de een of andere manier bewust bezig met het product dat hij of zij koopt. Vooral seizoensproducten en scharrelproducten zijn favoriet, gevolgd door voedsel van Nederlandse bodem. Eenmaal voor het schap heeft echter maar 1 op de 3 Nederlanders oog voor de gezondheid van voedsel. En ondanks het feit dat 80% van de Nederlanders zegt producten met een duurzaamheidskeurmerk te willen kopen, let maar 1 op de 5 consumenten daar op.
LTO Nederland vraagt het nieuwe kabinet om te investeren in programma’s als jong leren eten en boerderijeducatie. Zo leren, volgens LTO, jonge kinderen waar het voedsel vandaan komt, wat gezond en lekker is en welke duurzame keuzes zij kunnen maken. Belangrijk is daarbij dat het voor de consument duidelijker wordt waar het product vandaan komt, en op welke wijze het geproduceerd is.