Marktonderzoeksbureau Etil en Reclamefolder.nl presenteren de Nationale Kortingsmonitor 2019. Daaruit blijkt dat het de Nederlander kortingsbewuster is dan ooit tevoren. En dit in een tijd waarin de economie stijgt.
Korting lijkt een ‘nationale sport’ en geen noodzaak. Een ruime meerderheid van de Nederlanders weet waar en wanneer er korting wordt geboden. Ook gaan ze steeds vaker actief op zoek naar korting op een product dat ze eigenlijk niet nodig hebben. Driekwart van hen maakt hiervoor tegenwoordig ook gebruik van apps of websites. Vooral vrouwen doen vaker een impulsaankoop omdat er een hoge korting wordt geboden.
Nederlanders gaan gericht op zoek en zijn bereid te wachten op korting
Nederlanders laten hun koopgedrag, in vergelijking met 2016, meer afhangen van de korting. Zo is het aantal Nederlanders dat met het aanschaffen van een product wacht tot er korting wordt geboden is in de afgelopen drie jaar significant toegenomen. Ruimde helft van hen wacht bijvoorbeeld op de winter- en zomersales en een kwart op speciale kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday. Opvallend is dat steeds meer Nederlanders ‘toegeven’ dat ze op zoek gaan naar korting, terwijl ze het product waarvoor de korting geldt eigenlijk niet nodig hebben. Vrouwen komen vaker in de verleiding om dit soort ‘impulsaankopen’ te doen dan mannen.
Papieren folder nog steeds populair, online in opkomst
De zoektocht naar korting vindt nog voornamelijk plaats via ‘traditionele’ informatiebronnen zoals papieren folders (66%) of door rond te kijken in de winkelstraat. Maar het aantal Nederlanders, met name de jongere doelgroep, dat online op zoek gaat naar korting, wordt steeds groter. Inmiddels zoeken drie op de tien Nederlanders via online folders (46%), kortingscodewebsites (27%) en Google (18%). Voor vier op de tien personen is het zelfs een ‘sport’ om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen.
Opvallende verschillen tussen leeftijd en sekse
Niet alleen mannen en vrouwen verschillen behoorlijk van elkaar als het gaat om kopen met korting. Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er opvallende verschillen. Zo zijn jongeren (29 jaar of jonger) beter op de hoogte van kortingen bij online winkels. Ze maken vaker gebruik van de uitverkoop dan ouderen (50-plussers) en gebruiken geen folders maar apps of websites om kortingen te zoeken.
Ronald Griffioen, Managing director Reclamefolder.nl: “We weten allemaal dat korting voor de Nederlandse consumenten belangrijk is, maar wat precies de impact hiervan is op hun gedrag was niet eerder onderzocht. Nu we in kaart hebben gebracht wat hun kanalen en drijfveren zijn en de bevestiging hebben gekregen dat het zoeken naar korting voor veel Nederlanders een leuke uitdaging is, kan dat ons, maar vooral folderaars, helpen bij de manier waarop zij hun kortingen presenteren.”
Over de Nationale Kortingsmonitor
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Etil onder 1.001 inwoners van Nederland van 18 jaar of ouder en is een vervolg op een onderzoek uit 2016. Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van Reclamefolder.nl. Met ruim 3 miljoen appdownloads, 2 miljoen gebruikers en ruim 30 miljoen folders en aanbiedingen per maand is Reclamefolder.nl het grootste platform voor digitale reclamefolders en aanbiedingen in Nederland. Reclamefolder.nl is onderdeel van DPG Media.
Bekijk het volledige rapport
Bron: Persbericht Etil Research & Marketing, 7 november 2019