Een op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te gaan dan het afgelopen half jaar. Wat zijn daarvan de redenen en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? Markteffect zocht het uit.
Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit of ondernemen een activiteit. Denk aan het bezoeken van een (muziek)festival, pret- of attractiepark en dierentuin of shoppen in een stad. Zo’n 53% zegt minimaal één of meer keren per maand een activiteit te ondernemen. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders er regelmatig een dagje op uit gaan.
Maar 27% zegt de komende maanden minder vaak op pad te gaan. Het weer (40%) en de inflatie (40%) zijn de voornaamste redenen. Daarnaast gaat 39% er minder op uit omdat zij willen besparen op uitgaven of (meer) willen sparen. Vrouwen (43%) willen meer (be)sparen dan mannen (35%).
Wat is populair?
In de komende maanden is een dagje shoppen in de stad, volgens de helft van de Nederlanders, veruit het populairste dagje uit. Opvallend genoeg wil 76% van de mannen graag met de partner shoppen, terwijl ‘slechts’ 40% van de vrouwen dat op prijs stelt. Een iets kleiner deel van de vrouwen (35%) wil graag met vrienden/vriendinnen shoppen, terwijl dat voor slechts 19% van de mannen geldt.
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat een derde van de Nederlanders (31%) van plan is de komende maanden een dierentuin te gaan bezoeken. Daarnaast is het bezoeken van een museum/tentoonstelling (met 29%) ook vrij populair.