De omzet van Spotify in Nederland is inmiddels gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar. Op dit moment heeft de muziekdienst bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33% ten opzichte van 2017.
Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.
Spotify onmisbaar voor consument
Spotify (39%) en YouTube (39%) zijn veruit de populairste muziekdiensten. Omgerekend gebruiken zo’n 5,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder deze diensten voor het afspelen van muziek. Op ruime afstand volgen iTunes (7%), Soundcloud (4%) en Google Play Music (3%). Spotify is het meest onmisbaar voor de consument. Als men maar één dienst zou mogen houden, kiest men namelijk Spotify het vaakst (35%). Bijna een kwart kiest in dat geval voor YouTube (24%) en slechts 2% voor iTunes.
Koning van de muziekdiensten
Niet alleen qua omzet en voorkeur, maar ook qua totale luistertijd blijkt Spotify in Nederland de koning van de muziekdiensten. Maar liefst 56% van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten gaat naar Spotify. YouTube is qua tijd de duidelijke nummer twee met een aandeel van 27%. Voor de andere muziekdiensten samen resteert een tijdsaandeel van slechts 17%.
Ruimte voor toekomstige groei beperkt
De markt voor muziekdiensten lijkt inmiddels wel verzadigd en de aanwas van nieuwe gebruikers vlakt af. De tijd van dubbele groeicijfers ligt duidelijk achter ons. Ook voor Spotify lijkt het plafond in zicht. Slechts 7% van de Nederlanders zonder Spotify zegt interesse te hebben om het in de toekomst te gaan gebruiken. YouTube (4%) en Apple Music (3%) kunnen ook nog een stapje maken, maar zullen niet heel sterk meer gaan groeien.
De resultaten komen uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek naar het digitaal mediagebruik van Nederland. In het onderzoek zijn 3.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Bron: Persbericht Multiscope, 3 september 2019