De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.*
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
In 2018 heeft 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor.[1] Deze online kopers gaven in totaal € 23,7 miljard (+10%) uit aan 242 miljoen online aankopen.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2018 € 13,1 miljard,[1] waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,6% komt te liggen.[2] Dit betekent een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2017. Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.”
Food/Nearfood sterkste stijger
Als we kijken naar de verschillende productcategorieën, zien we een stijging van 24% in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt.* Vergeleken met een jaar eerder (+35%), vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgen dan in 2017 (van 25% naar 31%).
Q4 belangrijke periode in online verkopen
In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij € 7,2 miljard uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11% ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen van diensten (+14%): 82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79% in Q4 2017) goed voor een bedrag van € 3,5 miljard.
Ook in 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28% van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35%. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte device tijdens online winkelen.
Ook het aandeel van de smartphone in termen van bestedingen laat een stijging zien. In het vierde kwartaal van 2018 werd 12% van alle online bestedingen via de smartphone gedaan, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 9% was.
* Met ingang van Q1 2018 hanteren we een vernieuwde rekenmethodiek voor de Thuiswinkel Markt Monitor. Hierdoor is er een breuk ontstaan met de cijfers uit eerdere jaren. Dit groeipercentage is geschat door de nieuwe rekenmethode door te voeren voor 2017. Dit is niet overal mogelijk waardoor bepaalde vergelijkingen met het voorgaande jaar niet mogelijk zijn. Daarnaast kunnen door het gebruik van de nieuwe methode de categorieën Kleding, Schoenen & Lifestyle, Speelgoed en Home & Garden niet met voorgaande jaren worden vergeleken.
[1] Binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor
[2] Bron: CBS. In 2018 bedroeg de totaalomzet van de detailhandel € 136,4 miljard. Onder detailhandel vallen de on- en offline uitgaven aan producten (zowel food als non-food), inclusief btw. Ook uitgaven aan huishoudwaren, recreatieartikelen, keukens en voedingsmiddelen bij tankstations en apotheken vallen hieronder.
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen aangevuld met retailonderzoek. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. In het onderzoek zijn consumptieve uitgaven bij benzinestations en apotheken (voorgeschreven medicijnen) niet meegenomen. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.
Alle b2c-aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.
De onderzoeksmethode is per Q3 2018 voor de marktsegmenten Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, Home & Garden en Speelgoed gewijzigd. De resultaten binnen deze segmenten werden voorheen via continue consumenten-datatracking vastgelegd, maar worden nu via een combinatie van consumentenonderzoek en retailonderzoek vastgelegd. Door deze nieuwe methode, waarbij nadrukkelijk de integratie met de beschikbare POS-cijfers is gezocht, wordt een verbeterde inschatting van de online markt voor deze segmenten gemaakt. De resultaten zijn met terugwerkende kracht aangepast tot en met Q1 2018.
De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL. PostNL is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden en business partners van Thuiswinkel.org vier keer per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.
Bron: Thuiswinkel.org, 13 maart 2019