Omzetdaling non-food

Door Jan Roekens | 17-05-2021

In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse non-food detailhandel een kleine € 4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren, blijkt uit cijfers van GfK. Dat is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector. We lichten er een paar uit.

Consumentenelektronica

Er is een omzetgroei van 5%, voornamelijk in de duurdere producten. Er is ook een nadrukkelijke verschuiving naar online. Goedlopende producten zijn (grote) televisietoestellen en hoofdtelefoons.

Witgoed

De witgoedmarkt heeft zich in het eerste kwartaal positief ontwikkeld. (+13%). De sterkste groei zit in koelkasten, vaatwassers, inbouwkookplaten en fornuizen/ovens.

Klein huishoudelijk

De sector kent in het eerste kwartaal een omzetgroei van 20%. De grootste groei komt uit kitchen appliances: +23% (o.a. koffie -en keukenmachines) en home comfort: +22% (o.a. luchtreinigers en stofzuigers).

IT

Ook de IT-markt blijft groeien: +12%. Producten zoals notebooks, monitors, routers, toetsenborden, muizen, webcams en printers zijn nog altijd erg gewild.

Telecom

De totale telecommarkt (core wearables, headsets, mobile enhancements, phone devices en smart mobile phones) is 3% gestegen. Core wearables, zoals smartwatches en fitness trackers zijn de grootste groeiers.

Entertainment

De totale entertainmentsector groeide met 3%.

Binnen muziek steeg de omzet met 8% door een sterke stijging van ‘vinyl’.

Film daalt met 29% als gevolg van de lockdown en het uitstel van een aantal bioscoopreleases.

De markt voor spelcomputers is door de introductie van Playstation 5 en nieuwe Xbox series aanzienlijk gegroeid (+70%). De games daarentegen laten een omzetverlies zien van 6%.

De omzet in de boekenmarkt is gedaald met 10%.

Overall is het online aandeel binnen sector als gevolg van de lockdowns uitgekomen op 77%.

Fietsen

De totale omzet is met 24% toegenomen, met een groei van het e-bike segment met 39%.

Doe-het-zelf (bouwmarkten)

De doe-het-zelf-sector is hard geraakt. De totale omzet is met bijna 40% gedaald en volledig toe te schrijven aan de winkelsluitingen per midden december.

Fashion

De fashionmarkt heeft het al langer zwaar, maar de omzetdaling is in het eerste kwartaal beperkt gebleven tot -0,3%.
80% van de gemeten omzet binnen fashion is via het online kanaal gegaan.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?