Online aankopen en de impact van social media

Door Jan Roekens | 13-09-2022

Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en millennials (31%) doen eraan mee. Generatie X en babyboomers zijn een stuk minder geïnteresseerd (14 resp. 6%). Van de mensen die influencers volgen, zoekt het grootste deel meer informatie op over het product. Van Gen Z en de millennials gaat ongeveer een derde het bedrijf of merk ook volgen op social media. Ten slotte gaan 27% van de millennials en 29% van Gen Z weleens over tot de aanschaf van een product.

Inspiratiebron

Advertenties op social media blijken een inspiratiebron. Liefst 69% van de socialmediagebruikers gaat daardoor over tot actie. Dat kan variëren van doorklikken naar de website (44%) tot een bezoek aan het socialmedia-account (20%) van het bedrijf, zonder een aankoop te doen. Voor drie van de tien Nederlanders zijn de advertenties zelfs zo inspirerend dat ze leiden tot aankoop. Ook hier is het percentage voor Gen Z en millennials hoger (51 en 44%). Bij twee van de vijf Nederlanders zorgt een advertentie dat zij nieuwe merken leren kennen. Niet verrassend dat vaker geldt voor Gen Z (65%) en millennials (54%).

Gemak

Vier op de tien online shoppers (Gen Z: meer dan de helft) hebben in het afgelopen jaar wel eens iets via social media gekocht en dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Gaat het bij Gen Z vooral om de inspiratie, bij babyboomers gaat het vooral om het gemak van het kopen. Reviews en reacties van anderen helpen om een beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van de verkoper, net als de website van het bedrijf. Ook betaalmogelijkheden spelen een belangrijke rol, en verder besteden veel mensen aandacht aan een keurmerk om zo een beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van de verkoper.

Bijna een derde van de Nederlanders zegt weleens producten kopen zonder daar specifiek naar op zoek te zijn. Producten aanbieden op social media werkt dus wel, mits bedrijven zich op de juiste doelgroep richten en vertrouwen kweken.

Download dan hier het What’s Happening Online-onderzoek 2022

Ruigrok Netpanel is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?