In het eerste halfjaar van 2022 zijn de online bestedingen van Nederlandse consumenten gestegen tot € 16,1 miljard, een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt aangejaagd door de sterke stijging van diensten (+86%). Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK.
Na de verschillende lockdowns en coronagerelateerde restricties kregen consumenten eind 2021 een positiever vooruitzicht en werd een voorzichtige stijging gemeten bij de aankoop van diensten. De groei kenmerkend voor het eerste kwartaal van 2022 zet (in mindere mate) door in het tweede kwartaal. Zo kennen de categorieën Pakketreizen (+129%) en Tickets voor Attracties & Evenementen (+104%) een ruime verdubbeling van de online bestedingen ten opzichte van Q2 2021. Consumenten hebben binnen deze categorieën vaker een online aankoop gedaan en gemiddeld ook meer uitgegeven. Alle diensten gezamenlijk komen uit op een hoger bestedingsniveau dan voor corona (Q2 2019: € 2,3 miljard vs. Q2 2022: € 2,5 miljard).
Krimp bij producten
In totaal werden in het eerste half jaar 168 miljoen aankopen online gedaan. De online aankopen van producten zijn zowel in Q1 als Q2 – waarin de fysieke detailhandel weer volledig open is gegaan – afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-14%). Toch blijven de online bestedingen van producten met € 5,3 miljard boven het pre-coronaniveau staan. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.
Smartphone of laptop
Eén op de drie online aankopen werd in het eerste half jaar gedaan via de smartphone. Die werd het meest gebruikt voor de categorieën Food/Nearfood, Tickets voor Attracties & Evenementen en Kleding. De desktop/laptop blijft met 51% het belangrijkste device voor het doen van online aankopen, maar dit belang neemt ieder halfjaar een paar procentpunten af (4 procentpunten ten opzichte van vorig jaar).