Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
In totaal gaven Nederlandse consumenten € 7,0 miljard online uit aan producten (+10%) en € 5,5 miljard aan diensten (+7%). Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het online besteed bedrag (+8%) en het aantal aankopen (+6%) per online koper. Als we alleen naar de producten kijken, liggen deze percentages zelfs nog iets hoger: +10% en +8%. Daarnaast vormen de online bestedingen binnen de categorieën Food/Nearfood (+34%) en Schoenen & Personal Lifestyle (+21%) ook een belangrijke driver voor het online aankopen van producten.
In totaal werden er in de eerste zes maanden van 2019 124,9 miljoen online aankopen gedaan (+6%). Hierbinnen zien we dat de groei voor diensten (+1%) achterblijft bij die van producten (+8%), wat in lijn is met voorgaande jaren. De groei binnen producten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood (+39%), Schoenen & Personal Lifestyle (+32%) en Health & Beauty (+26%).
“Food/Nearfood wordt een enorme driver van de Nederlandse e-commercemarkt”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Waar deze categorie eerst vooral van zich deed spreken vanwege grote groeicijfers, is hij inmiddels ook uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën, zowel op het gebied van online bestedingen als het aantal aankopen. De groeicijfers blijven overigens imposant te noemen en dat zal de komende periode, met de feestdagen in aantocht, niet veel anders worden.”
Gebruik desk- en laptops neemt verder af
Het aantal online aankopen dat op een smartphone wordt gedaan, blijft zijn groei doorzetten. Waar in Q2 2018 nog 15% van de online aankopen via een mobiele telefoon is gedaan, is dit aandeel een jaar later gestegen naar 22%. Ook het aantal online kopers via een smartphone is het afgelopen jaar gestegen: 37% van alle online kopers doet een online aankoop op een smartphone, terwijl dit in Q2 2018 nog 32% was. Het gebruik van een desktopcomputer of een laptop door online shoppers is daarbij verder gedaald: van 32% naar 29% voor desktops en van 50% naar 48% voor laptops.
Prognose voor heel 2019
De verwachting is dat de online bestedingen in Nederland voor heel 2019 uitkomen op circa € 25,9 miljard, verdeeld over ongeveer 259,7 miljoen aankopen. Dit zouden stijgingen ten opzichte van vorig jaar betekenen van respectievelijk 9% en 7%.
Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor HY1 2019
Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2019
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen aangevuld met retailonderzoek. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. In het onderzoek zijn consumptieve uitgaven bij benzinestations en apotheken (voorgeschreven medicijnen) niet meegenomen. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.
Alle b2c-aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.
De onderzoeksmethode is per Q3 2018 voor de marktsegmenten Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, Home & Garden en Speelgoed gewijzigd. De resultaten binnen deze segmenten werden voorheen via continue consumenten-datatracking vastgelegd, maar worden nu via een combinatie van consumentenonderzoek en retailonderzoek vastgelegd. Door deze nieuwe methode, waarbij nadrukkelijk de integratie met de beschikbare POS-cijfers is gezocht, wordt een verbeterde inschatting van de online markt voor deze segmenten gemaakt. De resultaten zijn met terugwerkende kracht aangepast tot en met Q1 2018.
Bron: Persbericht Thuiswinkel, 19 september 2019