De meeste ouderen vinden dat ze hun bankzaken digitaal prima voor elkaar krijgen. Kinderen en kleinkinderen denken dat digitaal bankieren voor de ouderen ingewikkeld is en dat ze liever niet om hulp vragen. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van ABN AMRO.
Nu steeds meer fysieke bankkantoren sluiten, wordt digitaal bankieren de norm. De meeste ouderen vinden dat ze goed meekomen met alle digitale ontwikkelingen. Ze kopen vaak online en zeggen niet meer zonder internet te kunnen. Ze vinden digitaal bankieren een hele vooruitgang. Slechts een op de zes zeventigplussers betaalt nog met een acceptgiro. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van de app, bankieren via de laptop of computer, een derde gebruikt Tikkie. Toch vraagt meer dan de helft de kinderen of kleinkinderen nog wel eens om hulp, bijvoorbeeld bij het gebruik van computerprogramma’s of apps. Ouderen geven zichzelf een rapportcijfer 7,3 als het over digitaal zakendoen gaat.
Bezorgd
Kinderen en kleinkinderen geven de oudere generatie echter een dikke onvoldoende. Bijna zes op de tien vindt het voor ouderen wel ingewikkeld om zich online bankieren eigen te maken. Bijna driekwart stelt dat hun ouders of grootouders weleens hulp nodig hebben bij onlinezaken en meer dan de helft dat er dingen niet lukken. En, in schril contrast met de zeventigplussers zelf, denken ze dat ouderen online bankieren helemaal niet zo makkelijk vinden als ze beweren. Een meerderheid zegt ook dat hun ouders of grootouders moeilijk het verschil zien tussen berichten van de bank en oplichting, zoals phishing. Kinderen (30%) en kleinkinderen (42%) maken zich daar zorgen over, terwijl ouderen er nauwelijks wakker van liggen (8%).
Helpen
Maar overschatten de ouderen zichzelf, of zijn het juist de jongere generaties die de ouderen onderschatten? Het is bijvoorbeeld juist de jongste generatie die pincodes (19%) en wachtwoorden (31%) vergeet, maar ook pinpassen verliest (14%). Zouden zeventigplussers het dan wellicht moeilijk vinden om toe te geven dat ze hulp nodig hebben? Daarvan lijkt geen sprake; zodra de ouderen hulp aangeboden krijgen, grijpen ze die graag aan. Jongere generaties zijn zeer bereid ouderen te helpen. Ze tonen interesse in hun computer- en telefoonkwaliteiten, praten met hun ouders of grootouders over nieuwe digitale mogelijkheden en helpen waar nodig. Al vinden de ouderen dat het nog wel meer kan.