Organisaties gebruiken data voor sturing, maar minder voor marketing

Door Jan Roekens | 21-11-2023

Zo’n 92% van de Nederlandse organisaties gebruikt data om het bedrijf op korte en lange termijn te sturen. Maar voor marketingactiviteiten geldt dat veel minder. Slechts de helft van de bedrijven (51%) hanteert data bij het sturen op klant-KPI’s Dat blijkt uit DDMA-onderzoek in samenwerking met GfK.

Het aantal organisaties dat volledig inzicht heeft in wat de marketingactiviteiten opleveren ligt met 24% behoorlijk laag. Aan het gebruik van marketingtechnologie en -platformen lijkt dat niet te liggen, want 80% van de bedrijven maakt er gebruik van, met een CRM-systeem als meest gebruikte variant (39%). De beschikbaarheid van data kan wel een remmende factor zijn. Uit de cijfers blijkt dat bij data makkelijk toegankelijk zijn voor iedereen binnen de organisatie. Ook zijn data vaak beperkt vindbaar (66%) en speelt budget een rol – de voornaamste uitdaging.

Samenwerking

Volgens het onderzoek zijn er genoeg kansen om data beter in te zetten voor het optimaliseren van marketingactiviteiten. Een cruciale voorwaarde is wel dat er meer samenwerking moet zijn tussen verschillende afdelingen. Die samenwerking staat op de derde plaats van grootste uitdagingen. Terwijl vorig jaar slechts 17% van de respondenten dit als een belangrijke uitdaging zag, is dit percentage dit jaar gestegen naar 27%. Vooral respondenten met een analytische achtergrond herkennen dit, wellicht omdat zij de potentiële toegevoegde waarde van data beter begrijpen. Om meer impact te kunnen maken met behulp van gepersonaliseerde marketingtactieken en marketingtechnologie, is het cruciaal dat de samenwerking tussen afdelingen verbetert.

Data-maturity

Uit het onderzoek blijkt dat de omvang van bedrijven (gemeten in FTE’s) sterk gerelateerd is aan data-maturity. Dit zijn verschillende aspecten die aangeven hoe goed data zijn geïntegreerd in de algehele bedrijfsvoering. Hoe groter het bedrijf, des te meer past het bedrijf data toe en neemt op basis daarvan beslissingen. De toegankelijkheid en beschikbaarheid van data bereikt een piek onder ‘small-to-medium-sized enterprises’ (MKB) met 250-500 FTE’s. Zijn bedrijven groter, dan neemt de toegankelijkheid en beschikbaarheid van data juist sterk af.

Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?