Overheidsorganisaties wereldwijd passen steeds meer kunstmatige intelligentie toe om hun publieke doel te bereiken, maar overheidsmedewerkers maken zich ook zorgen over de impact van de technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner.
36% van de (overheids)respondenten in het Gartner-onderzoek is van plan om in 2021 meer te investeren in AI en ML. Chatbots of conversational agents zijn op dit moment het meest in gebruik. Bij 26% is dat al het geval, nog eens 59% wil dat in de komende drie jaar doen.
Uit een andere Gartner-onderzoek blijk dat AI nog steeds met een zekere mate van onzekerheid wordt bekeken, vooral door overheidsmedewerkers die niet met AI-oplossingen hebben gewerkt. Meer dan de helft (53%) van de overheidsmedewerkers die wel met de technologie heeft gewerkt, gelooft dat ze daardoor beter hun werk kunnen doen, vergeleken met 34% van de werknemers die geen AI hebben gebruikt.
Hoewel chatbots en conversational agents momenteel het meest worden gebruikt, is de belangrijkste AI-technologie voor overheden door ML ondersteunde datamining. 16% procent heeft dat al ingezet en nog eens 69% is van plan om dat in de komende drie jaar te doen.
Overheidsorganisaties willen ook meer gespecialiseerde AI-oplossingen implementeren, zoals geospatiale AI (GeoAI), dat AI-methoden gebruikt om kennis te vergaren via analyse van ruimtelijke gegevens en beelden.