De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast Monitor.
Bijna de helft (48%) van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dit percentage is stabiel sinds november 2022. Commercieel gezien wordt de podcast steeds interessanter. 15% betaalde weleens voor een podcast en dat loont: 80% is tevreden over de ontvangen content. Bovendien worden er over het algemeen zeer positieve effecten gerealiseerd voor het merk, blijkt uit onderzoek.
Aantal luisteraars stabiel
Markteffect meet de populariteit al sinds mei 2019. Destijds luisterden ongeveer 25% weleens naar een podcast. Na een snelle stijging is het aantal luisteraars het afgelopen 1,5 jaar stabiel gebleven: ongeveer de helft van Nederland. Voor het eerst is ook gericht onderzoek gedaan onder jongeren (12-18 jaar) en hieruit blijkt dat liefst 66% van deze groep weleens luistert. Ook is de podcast bovengemiddeld populair onder hoger opgeleiden (65%) en 18-35 jarigen (76%). Van alle niet-luisteraars heeft 12% in het verleden weleens geluisterd.
De fanatieke luisteraars luisteren wekelijks ongeveer één uur en drie kwartier (stabiel t.o.v. vorige metingen). Aanbod is er in ieder geval genoeg. Uit recent onderzoek van Pointer bleek dat er alleen in 2023 al meer dan 7.000 podcasts werden gepubliceerd.
Commercieel interessant
De toename in aantal te beluisteren podcasts zorgt er ook voor dat adverteerders het medium steeds vaker weten te vinden voor commerciële uitingen en partnerships. Immers is het mogelijk om gericht een doelgroep te bereiken die aandachtig luistert. Inmiddels heeft 15% van de luisteraars wel eens betaald voor het luisteren (was 12% in mei 2023) en men lijkt hierover enthousiast te zijn. Liefst 80% van de mensen die betaald hebben, is daar (zeer) tevreden over. En bijna twee derde van de luisteraars zou willen betalen als hun favoriete podcast alleen nog maar tegen betaling te beluisteren zou zijn.
Hoewel Nederlanders over het algemeen geen fan zijn van commercials in welke vorm dan ook (blijkt uit diverse onderzoeken), staan zij er niet negatief tegenover als de sponsor van een podcast authentieke content levert en inhoudelijk iets toevoegt aan de aflevering.
Informatiebron
Over het algemeen luistert men voornamelijk naar podcasts vanwege ontspanning (57%). De podcast is ook een steeds belangrijker medium om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Bijna een derde van de luisteraars (30%) gebruikt de podcast om het algemene nieuws te volgen en 11% voor sportnieuws. Opvallend is dat 28% van de luisteraars de podcast gebruikte om op de hoogte te blijven van de Tweede Kamerverkiezingen.