Podcasts populair onder jongeren

Door Jan Roekens | 03-04-2019

2.250.000 Nederlanders geven aan naar Podcasts te luisteren (MeMo², april 2019). Met een maandbereik van meer dan 13% zijn met name de hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de wederopstanding van de Podcast.


Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de online radioconsumptie en het luisteren van podcasts onder de Nederlandse bevolking (01/03/2018-01/03/2019, MeMo²).

Relevantie onderzoek ”… een nieuwe manier van rapporteren van luistercijfers door Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Podcastbereik wordt daarin niet meegenomen omdat dat buiten de scope van het onderzoek valt.” (bron – Emerce 19 maart 2019).

Podcasts zijn nog nooit zo populair geweest in Nederland. Ruim 15 jaar na de introductie van de term Podcast (2004, samentrekking van iPod en Broadcast) is het luisteren naar- en het maken van digitale audio-uitzendingen bezig met een revival.

Ook Nederlandse marketeers hebben audio on-demand herontdekt, getuige de lancering van branded podcast-concepten (o.a. Journey van KLM), de vele initiatieven van uitgevers (o.a. Sanoma, NPO, De Persgroep, Dag en Nacht Media) en het succes van de Dutch Podcast Awards.

De Brand- en Media-experts van MeMo² geven een drietal verklaringen:

  • Media Radioconsumptie neemt snel af, met name onder jongeren. Podcasts vormen een nieuwe en impactvolle mogelijkheid om contact te leggen met de doelgroep. Een selectief, maar groeiend bereik, kan eenvoudig behaald worden door distributie via eigen en betaalde mediakanalen zoals Spotify, Facebook of Soundcloud.
  • Content In tegenstelling tot de mogelijkheden bij de meer traditionele radio-programma’s kunnen Brands via Podcasts directe invloed uitoefenen op de audio-content. Hiermee hebben zij een snelle en efficiënte manier om hun boodschap over te brengen binnen handbereik.
  • Makers Door nieuwe technische mogelijkheden is voor merken, uitgevers en creative agencies de drempel om Podcasts te delen in rap tempo verlaagd. Opname hardware en publicatietools (zoals Anchor) worden steeds gebruiksvriendelijker.

”Het succes van merken en de advertentiemogelijkheden van Podcasts in Nederland wordt nog met name besproken in podcasts zelf. Daarin zijn betrokken partijen hardop zoekende naar een businessmodel en wordt er vol bewondering gekeken naar de VS. Het aantal nieuwe branded podcast-initiatieven neemt momenteel echter dergelijke proporties aan dat we binnenkort ook in Nederland succescases kunnen gaan delen.” Coen Kempen, Global Research Director MeMo².

Bron: Persbericht MeMo2, 2 april 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?