Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er niet aan toe. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction.
Dat steeds meer mensen deze hobby omarmen, blijkt ook uit het feit dat bijna een derde van de moestuinders er pas één à twee jaar mee bezig is. Dit zijn vooral jongeren tot 35 jaar. Aan de andere kant van het spectrum is er een groep van 37% ervaren rotten, die er al minstens zes jaar tijd aan spenderen. Het gaat hier met name om 55-plussers.
Statement
Zaden en plantjes zijn onmisbaar voor deze hobby en worden veel vaker offline gekocht (72%) dan online (10% ‘meestal’). Binnen het fysieke kanaal zijn tuincentra het meest populair, ver voor supermarkten. Parallel hieraan bestaat ook een levendig informeel circuit, waarin vrienden en bekenden onderling ruilen en waar ook de eigen tuin nieuwe zaadjes en plantjes levert. Driekwart van de moestuinders kiest voor biologische teelt om duurzame en gezonde voeding te produceren. Voor ruim een derde (37%) is moestuinieren zelfs een statement tegen de voedingsmiddelenindustrie.
Tomaten
Tuinkruiden, groente en fruit worden elk door zo’n twee derde van de moestuinders geteeld. Binnen groente zijn tomaten favoriet, ruim voor sla, bonen en courgettes. Minder bekende of ‘vergeten’ groenten spelen slechts een beperkte rol. Moestuinders maken kennelijk vooral veilige en kansrijke keuzes, voor groenten die thuis ook echt gegeten gaan worden.
Hoofd leegmaken
De belangrijkste motivatie achter de hobby is het oogstplezier, dat voor zelfbevestiging en zelfwaardering zorgt (57%). Bijna negen op de tien moestuinders zijn dan ook trots op wat ze in hun eigen tuin voor elkaar krijgen. Naast trots zijn de betere smaak van de producten, de behoefte om het hoofd leeg te maken en de zekerheid van gezonde voeding de belangrijkste drijfveren. Het geld dat ze erin stoppen is voor maar liefst driekwart (76%) zo ongeveer het minst belangrijke van moestuinieren.
Motivaction is Kennispartner van Daily Data Bytes.