De kosten van levensonderhoud zijn de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, en de verwachting is dat door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen de hoge inflatie lang zal aanhouden. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact voor consumenten in zes Europese landen.
in juni deed DVJ Insights onderzoek naar de emotionele impact van de inflatie en het veranderende consumentengedrag. Nu is vervolgonderzoek gedaan in zes Europese landen: Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Zweden, Noorwegen en Denemarken. Onder Nederlanders heerst een gevoel van angst en frustratie.
Waren Nederlandse consumenten vier maanden geleden nog redelijk relaxt, nu beïnvloedt het hun dagelijkse leven, financiële situatie en mentale gezondheid. Duitsers, Nederlanders en Engelsen maken zich niet alleen zorgen, maar voelen ook angst, boosheid en frustratie. 18% van de Nederlanders en Britten voelt zich slachtoffer van de crisis, en dat is iets minder dan de Duitsers en Zweden (22%). Dit is in lijn met de inflatiecijfers: De prijsinflatie is met 14,3% het hoogst in Nederland, gevolgd door Zweden (10,8%), Duitsland (10,4%), het Verenigd Koninkrijk (10,1%) en Denemarken (10%). Noorwegen heeft op dit moment de laagste prijsinflatie (6,9%).
Bezuinigen op leuke dingen
Bijna 60% van de Nederlanders ervaart de invloed van de prijsinflatie op hun persoonlijke financiële situatie en past uitgaven noodgedwongen aan, 14% ervaart ernstige financiële problemen. Noren en Denen zijn ‘pragmatische spaarders’; zij geven de laatste maanden vooral minder geld uit aan dagelijkse boodschappen en kleding. Nederlanders zijn vooral ‘vrijetijdsspaarders’, zij bezuinigen meer op leuke dingen zoals uitjes, vakanties en sociale activiteiten.
De inflatie treft alle inkomensgroepen in gelijke mate, hoewel de lagere inkomensgroepen er meer onder lijden. De meeste spaarders zijn ouder dan 55 jaar, terwijl de jongere generatie wordt getroffen in hun sociale leven en het als grootste uitdaging ziet om te bezuinigen op verzekeren en wonen.
Minder eten bestellen
Veruit de gemakkelijkste en meest waarschijnlijke categorie waarop de komende zes maanden nog meer bezuinigd zal worden is het bestellen van eten. Dit geldt voor alle landen uit het onderzoek. 31% van de Nederlanders zegt er minder aan uit te gaan geven en noemt dit de nummer 1 om op te besparen. Proberen te bezuinigen op gas/water/elektriciteit staat bij Nederlanders en Denen hoog op de lijst. Op nummer 3 staat voor de Nederlandse consumenten het terugdringen van uitgaven voor boodschappen. Dat kan door over te stappen op huismerken (58%), te kiezen voor goedkopere alternatieven, prijsaanbiedingen te vergelijken en te besparen op luxeproducten (55%), en te letten op reclames (54%). Nummer 4 is voor Nederlanders minder kleding/schoenen/accessoires kopen of aankopen uit te stellen (42%); Een kwart van hen laat weten meer te gaan vergelijken en meer te letten op reclames.