Reclamespotjes verliezen de ‘fun’-factor

Door Jan Roekens | 01-02-2022

Welke reclames maken indruk en waarom? Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders reclame over het algemeen minder leuk vindt dan vijf jaar geleden. Twee op de vijf Nederlanders (39%) vinden ze even leuk en slechts 13% vindt ze wel leuker.

Oorzaken voor de dalende ‘fun’-factor zijn slecht acteerwerk, schreeuwerige reclames, BN’ers in iedere reclame en een hoog irritatie gehalte. Respondenten vinden bijvoorbeeld de vele gokreclames ook een oorzaak van het dalend plezier.

Toch zijn er ook spotjes die wel aansprekend zijn en dat gebeurt vooral wanneer er humor in de commercial zit. Bijna driekwart van de Nederlanders (73%) vindt ‘m dan aansprekend. Uit wetenschappelijke onderzoek blijkt ook dat humor in reclame aandacht trekt, maar dat dat te veel gebeurt, waardoor men het merk nauwelijks kan onthouden. Ook herkenbare situaties (41%) en unieke reclames (36%) zijn aspecten die aansprekend zijn.

Iconisch

In het onderzoek is gevraagd om, kijkend naar het verleden, een commercial te noemen die is bijgebleven. De meest iconische reclame is die van Calvé met Petje Pitamientje (door 20% genoemd). Op nummer twee staat – met 14% – de reclame van Rolo met de olifant.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?