Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie – een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs.
In een enquête die aan het rapport ten grondslag ligt, zegt 71% van de (Britse) respondenten dat eerlijkheid het belangrijkste kenmerk van een merk zou moeten zijn. Het wordt op de voet gevolgd door betrouwbaarheid. Slechts 21% hecht meer waarde aan merken met een sociaal of duurzaam doel.
Andere belangrijke resultaten:
- Onbetrouwbaarheid (20%) was de meest genoemde reden om (in het afgelopen jaar) te stoppen met het gebruik van een merk of een serviceprovider; voor 11% waren twijfels over het bedrijf of de nagestreefde duurzaamheid reden om af te haken.
- Als een merk of bedrijf een belofte doet en die vervolgens niet nakomt, dan is 62% van de respondenten bereid om te stoppen met aankoop van producten; 61% zou gaan klagen en 33% zou vrienden en familie over hun twijfels vertellen.
Bron: warc.com