Bijna de helft (46%) van zakelijk Nederland heeft de afgelopen 12 maanden een zakelijke bestelling gedaan. Van deze bestellers deed 91% één of meer aankopen online. Drie op de tien zakelijke bestellers is het afgelopen jaar meer online gaan kopen. Dat blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2021 van Ipsos.
De groei in b2b-commerce is mede door covid verder versneld, maar er is ook een blijvende invloed. Van de zakelijke bestellers verwacht 70% dat ze in 2025 bestellingen online doen. Vier op de tien kopers verwacht zelfs meer dan 90% online te kopen in 2025. Komend jaar zet deze stijging al in; 40% van de kopers denkt komend jaar meer online aankopen te doen.
50+
Wat opvalt, is dat de helft van de zakelijke online bestellers nu 50+ is. Deze groep is niet opgegroeid met e-commerce maar toch speelt online commerce intussen een essentiële rol. Ruim eenderde van de online bestellers is 35-49 jaar en slechts 15% is jonger dan 35 jaar. In 2020 was nog ruim 60% van de zakelijke online kopers jonger dan 50 jaar.
Vooral eenvoudigere producten zoals kantoorartikelen, computers en randapparatuur worden, evenals vorig jaar, nu ook vaak online gekocht. Wat dit jaar opvalt, is dat nu ook relatief dure en complexe goederen door meer dan de helft van de zakelijke kopers uitsluitend online gekocht worden.
Duurzaam
De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn de tijdsbesparing (33%) en het gemak van bezorging (31%).
Duurzaamheid wordt ook in b2b belangrijker. 43% laat de keuze voor een webwinkel beïnvloeden door duurzame levermethoden. Eén op de vijf bestellers is bereid extra te betalen voor duurzame levering. Eenderde wil langer wachten als de levering duurzamer is.