De Stichting Kijkonderzoek zet in het onlangs verschenen Jaarrapport 2022 de belangrijkste cijfers over het TV-kijkgedrag van het afgelopen jaar op een rij. De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten) en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Maar het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag.
De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag dat is gemeten via alle TV-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers. De trend van de afnemende kijktijd in de afgelopen jaren werd in 2020 en 2021 doorbreken, vooral door corona en de bijbehorende maatregelen. Men was meer aan huis gebonden en keek meer televisie. Nu is er weer een autonome daling zichtbaar.
Schermtijd
De TV Schermtijd, oftewel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, bedroeg in 2022 181 minuten (3 uur en 1 minuut). Dit is 19 minuten minder dan in 2021. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het kijken naar bijvoorbeeld video on demand-diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).
Meest bekeken
De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 wordt aangevoerd door de kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 met gemiddeld 5.629.000 kijkers. Dit programma realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder. Exclusief sportprogramma’s wordt de top-25 aangevoerd door de eerste uitzending van Wie Is de Mol op 1 januari, met gemiddeld 3.996.000 kijkers.
Meest uitgesteld bekeken
Wie is de Mol van 1 januari 2022 is ook het meest uitgesteld bekeken programma van 2022 met gemiddeld 2.094.000 kijkers. Het programma met het hoogste aandeel kijktijd dat uitgesteld gekeken is in verhouding tot de totale kijktijd van dat programma, is het Sinterklaasjournaal van 11 november 2022 met 69,0%.
Marktaandelen zenders
De publieke omroepen behaalden in 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38,0%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,4% en de Talpa TV zenders 16,0%. In het avondtijdvak (18.00-24.00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,0%, de zenders van RTL Nederland 28,5% en de Talpa TV zenders 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel; gedurende de dag was dit 26,0% en in de avond 25,3%.