Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 2,5 miljard euro aan smart home apparaten in huis. De markt is gegroeid met 800 miljoen euro (+47%). Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.
Bezit smart home producten blijft stijgen
Op dit moment zijn 3,3 miljoen huishoudens in het bezit van één of meerdere smart home producten (42%). In 2018 had 36% een smart home product in huis. In 2017 was dit nog maar 29%. Het bezit van smart home producten groeit binnen alle segmenten, waarbij de meeste huishoudens producten in de segmenten ‘verlichting & schakelaars’ en ‘energie & verwarming’ bezitten. De slimme speaker is het snelst gegroeid in de afgelopen periode (1).
Mannen voorlopers in smart home adoptie
Mannen en 18- tot 49-jarigen zijn relatief vaker in het bezit van smart home producten. Deze groep is een belangrijke voorloper in de adoptie van technologische innovaties. Een kwart van de Nederlandse consumenten (24%) is positief over smart home en de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen. In 2018 was dit nog 27%. Consumenten zijn dus iets minder positief.
Gemak en comfort blijven de belangrijkste drijfveren, maar ook kostenbesparing is een belangrijke reden. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product (nog) niet ziet.
1 Dit jaar zijn ook slimme speakers van de merken Bose, Harman Kardon, IKEA en JBL meegenomen.
Bron: Persbericht Multiscope, 12 maart 2020