Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt blijkt niet zonder gevolgen. Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) zegt verslaafd te zijn aan social media. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. Deze cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar). En nog verontrustender, de verslaving en de bijbehorende negatieve gevoelens, leiden tot een snel dalende gezondheid.
Maar liefst 30% van de jongeren zegt zich onzeker, verdrietig of depressief te voelen na het gebruik van social media. De gevoelens houden direct verband met hun gezondheid. Jongeren beoordelen die dit jaar gemiddeld met een 6,9. In 2020 was dat nog een 7,6. Het gaat vooral om jonge vrouwen (15-21 jaar).
Nieuwsbron
Dat veel jongeren zeggen verslaafd te zijn aan social media is terug te zien in hun mobiele schermtijd. Gemiddeld besteden jongeren 4,8 uur per dag aan hun mobiele telefoon, vooral door social media.
BeReal wordt door een kwart van de jongeren gebruikt, TikTok zelfs door 45%. Opvallend is dat Snapchat voor het eerst groter is dan Facebook. Jongeren gebruiken al deze social kanalen niet alleen om hun vrienden en influencers te volgen, bijna de helft ziet social media ook als belangrijkste nieuwsbron.
Geen fakegedrag
Influencermarketing op social media wordt steeds groter. Vooral jongeren tussen de 15 tot 21 jaar zien vaak reclame van influencers voorbijkomen. Deze vorm van advertising blijkt ook nog eens effectief, want een derde van alle jongeren koopt producten door influencers. Een influencer moet wel oprecht enthousiast zijn over een product. Fakegedrag wordt niet gewaardeerd.
Niet opdringen
Reclame worden steeds beter geaccepteerd door jongeren. Ze zijn nog steeds geen fan, maar wel staan ze steeds minder negatief tegenover nieuwe vormen van advertising (online, mobile en social media ads). Zij plaatsen daar wel een belangrijke kanttekening bij: zorg voor een duidelijke boodschap, wees eerlijk, verdiep je in behoeftes en interesses en wees niet opdringerig.
Reputatie belangrijkst
De roep om duidelijkheid, openheid en authenticiteit zie je ook terug als bij de keuze voor merken en producten. De reputatie van een merk is dan het allerbelangrijkste, samen met de kwaliteit en de prijs-kwaliteitverhouding. Maar meteen daarna komt dat merken open, oprecht en transparant moeten zijn over hun waarden, productieprocessen en communicatie. Hoogopgeleide jongeren uit stedelijke gebieden vinden het ook van belang dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord of duurzaam onderneemt.
AI begint jong
Bijna 50% van de jongeren maakt inmiddels gebruik van AI-software als ChatGPT, MidJourney en Bard. Hoe jonger, hoe hoger het gebruik. Bijna de helft van de jongeren denkt zelfs dat AI binnen drie jaar een grote rol in hun leven zal spelen.
Als nadelen van AI zien jongeren dat ze verkeerde of onbetrouwbare informatie kunnen krijgen. Ook vrezen ze voor privacy- of informatiemisbruik. Daarnaast vindt 20% dat AI slechts een tijdelijke hype is. Maar bijna de helft (47%) maakt zich ook zorgen maakt over hun toekomstige baan dankzij de snelle opkomst van AI.