In het derde kwartaal van 2022 zijn de online consumentenbestedingen iets toegenomen, tot € 7,2 miljard euro (+ 4% meer dan in Q3 2021). De groei wordt veroorzaakt door meer online bestedingen aan diensten (+14%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+20%) en tickets voor attracties en evenementen (+19%). Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK.
Per aankoop wordt er in Q3 2022 meer uitgegeven dan in Q3 2021; het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop nam toe met 9%. Dit komt vooral door het gemiddeld bestede bedrag per aankoop van diensten. Tickets voor attracties en evenementen stijgen met 21%, pakketreizen met 14% en losse vliegtickets en accommodaties met 8% vergeleken met vorig jaar.
Cross-border-bestedingen zijn gestegen met 12%. Bestedingen aan diensten stegen met 28%, vooral door uitgaven aan pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties in het buitenland.
In het derde kwartaal van 2022 deed 87% van de Nederlanders (15+) een aankoop online (vergelijkbaar met vorig jaar). De desktop en laptop blijven de dominante devices bij online shoppen, maar het smartphone-aandeel steeg vergeleken met vorig jaar. iDEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt als betaalmiddel voor het doen van online aankopen, alhoewel het aandeel licht daalde (van 71% naar 69%). Creditcard en Klarna vergrootten hun aandeel (beide +1%). Creditcard groeide het hardst in aankopen van losse vliegtickets en accommodaties, terwijl Klarna groeide in kleding. Groei van het aandeel creditcard is ook te danken aan de toename van cross-borderaankopen, maar ook daar blijft iDEAL de meest gebruikte betaalwijze.