Bijna de helft (48%) van alle adverteerders en marketing- en en reclamebureaus denkt dat de sector te maken heeft met een crisis als nooit tevoren als het gaat om talent, vooral op het gebied van data en analytics. Dat blijkt uit onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) en media-adviseur MediaSense.
Belangrijkste resultaten van het onderzoek
- 77% van de respondenten zegt dat er enige of veel schaarste is aan talent in hun organisatie.
- Belangrijke gebieden waar er een gebrek is aan talent zijn data en analytics (84% bij zowel adverteerders als bureaus), e-commerce/retail media (71% bij adverteerders en 73% bij bureaus) en onderzoek (69% bij adverteerders en 74% bij bureaus).
- Als het om het aantrekken van talent gaat, zouden data en analytics de komende twee jaar prioriteit moeten krijgen; 71% van de adverteerders en 64% van de bureaus is het daarmee eens; bij e-commerce en retail is dat respectievelijk 53% en 42%.
- Redenen voor het tekort aan vaardigheden zijn slechte training, gebrek aan talentmanagement (beide 76%) en weinig doelgerichtheid en daadkracht (68%).
- Burn-out is ook een belangrijke factor bij het tekort aan talent: 76% van de respondenten denkt dat het opnieuw definiëren van de balans tussen werk en privé een aanzienlijke impact kan hebben.
- Adverteerders worden het meest getroffen door het wegkapen van talent (64%). Dat geldt voor 49% van de bureaus.
Bron: warc.com