Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat de afgelopen 12 maanden meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder. De verwachting is dat de e-bike-markt in 2021 verder groeit. Uit onderzoek van Multiscope komen Gazelle en Stella als favoriete merken naar voren.
Opvallend is dat de Nederlandse consument meer heeft besteed aan een e-bike dan in 2019, zo blijkt uit het GfK-onderzoek. Het gemiddelde bedrag dat men uitgeeft aan een e-bike is met ruim 10% gestegen naar € 2.191,-.
De voornaamste reden voor consumenten om een e-bike aan te schaffen is ‘makkelijk lange afstanden kunnen afleggen’. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door corona, is de e-bike blijkbaar een goed alternatief. Gemiddeld fietst men zo’n 43 kilometer per week met de e-bike.
Het onderzoek laat verder zien dat de Nederlandse e-bike-markt verschilt van de Belgische en Duitse markt. Zo is de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike aanschaft een stuk groter dan in België en Duitsland, en de e-bike wordt meer gebruikt.
Gazelle en Sparta marktleiders
De groei houdt in dat nu één op de drie Nederlanders in het bezit is van een elektrische fiets, van die groep heeft 78% een elektrische stadsfiets. Dit blijkt uit de E-bike Monitor van Multiscope.
De merken Stella (47%) en Gazelle (47%) hebben de hoogste spontane naamsbekendheid. De voornaamste concurrenten op het gebied van naamsbekendheid zijn Batavus, Sparta en Giant.
De markt van elektrische stadsfietsen is behoorlijk versplinterd. Gazelle (16%), Sparta (16%) en Stella (12%) hebben de grootste marktaandelen. Batavus is de nummer vier met een marktaandeel van 9%. Op enige afstand volgen merken als Giant (4%), QWIC (3%), Cortina (3%) en Koga (3%).
Gemiddeld geven e-bike-bezitters hun fiets een 8,5. Ruim 83% beoordeelt zijn of haar stadsfiets met een 8,0 of hoger. Vooral is men tevreden over de goede accu en het beperkte onderhoud. Van alle merken krijgt Koga (9,0) het hoogste rapportcijfer. Kort daarachter volgen QWIC (8,9) en Flyer (8,8).